56176


HouseBloggens startsida

LayoutSidor

Det finns inga sidor sparade.

tombjoStar

Varför göra det enkelt när man kan göra det svårt?

Kalorier - del 2

2010-08-30 02:52 AddthisDela med dig   FeedRSS

Efter en kommentar från Lindbladet (på Facebook) så fick jag lust att ta bort mitt föregående inlägg då jag inte kände att jag riktigt kunde stå för anledningen att jag skrev det. Men istället för att rätt och slätt ta bort det, låt mig förklara bakgrunden.


Friskis och Communityn har länge varit en fristad från vikthets men jag blev ikväll uppmärksammad på att det nyligen dykt upp en del bloggar som handlar just om vikt. Vi diskuterade det hela lite grann på FB och jag bestämde mig för att göra chokladmousse och skriva om det som en motpol. Men nu så här i efterhand känner jag att jag använde en ganska förlöjligande ton som inte alls var meningen från början (jag var ju mest sugen på chokladmousse). Så för det första, låt mig be om ursäkt för det.


Sen, istället för att gå som katten runt het gröt och samtidigt snubbla över mina tassar på tangentbordet, låt mig faktiskt ta upp ämnet och förklara vad jag faktiskt tycker.


Faktum är att jag har den största respekt för de som som försöker gå ner i vikt. Inte för att handlar om just att gå ner i vikt utan för att det handlar om vara i kontroll över sin kropp.


Vad det egentligen handlar om är kroppsmodifikation. Vissa skaffar sig en tatuering, andra färgar håret i den där coola färgen de alltid önskat och nån tredje fyller på med massa silikon och botox och någon fjärde går ner i vikt. Själv har jag tränat upp min kondition rejält under de senaste 15 åren och , som alla som har träffat mig vet, två stora hål i öronen. Det tog mig fruktansvärd lång tid att våga göra dem, just för att jag inte vågade ta kontroll över min egen kropp och göra vad jag ville med den utan att bry mig om vad andra tyckte eller kanske snarare vad jag trodde andra tyckte. Det är något jag fortfarande arbetar mycket på och jag har en lång bit kvar. Jag räknar inte med att de som väljer att gå ner i vikt gör det av samma anledning som jag har tagit hål i öronen eller jobba upp en rejäl kondition men det betyder inte att jag ska respektera deras anledningar mindre eller uppmuntra dem mindre.


Så varför vänder sig då Communityn mot inläggen om viktnedgång. Som Lindbladet skrev precis i sin blogg så handlar det till en viss del om Friskis verkar ha en policy mot just att prata om vikt. Fast att prata om hälsa är tydligen helt OK bara man inte fokuserar på att viktnedgång kan vara en del i god hälsa. Så oavsett hur rationellt eller irrationellt det är så har Friskis och communityn blivit en fristad för att träning utan viktnedgångsfokusering. Vilket vissa, inklusive mig själv då det inte varit mitt mål, tycker har varit skönt.


Lindbladet skriver också att det de antagligen vänder sig emot är kroppsmodifikation för att uppnå ett ideal för att "passa in" men man får fokusera på att träna för att bygga muskler, kondition eller koordination (som alla ju är sätt att passa in i mallen av den perfekta människan) men inte för tappa vikt. Tydligen. Inte helt rationellt tycker jag själv när jag nu tänker efter.


Jag kan inte annat än säga att jag har varit en del i detta. Jag har inte skrivit uppmuntrande kommentarer för de som försöker tappa vikt men jag har hejat på de som försöker träna upp konditionen till absurda nivåer (liksom jag själv har gjort på ett sådant sätt att jag skadat benen såpass att jag antagligen behöver en operation för att kunna springa igen). Guilty as charged.


Jag är inte den som kan, bör eller ska kritisera andra för de ideal de vill uppnå eller varför så länge de inte är direkt skadliga. Nä, från och med nu ska jag uppmuntra alla att uppnå sina egna mål - och om jag kan - uppmuntra dem att göra det på ett förnuftigt, hälsosamt sätt och samtidigt ha roligt under tiden.


Jag säger fram för en förening där alla kan uppnå sina egna mål och ideal oavsett hur mycket eller lite ideala de är i andras ögon.


/Tomas

 

Kommentarer

Skrivet av: User_small_female hugotjejen 2010-08-30 07:45
Nej jag håller inte med dig om att man ska hejja på folks mål oavsett vad. Det finns ju målsättningar som är direkt skadliga för människor, osunda ideal. Jag tycker generellt sett att svenskar är alldeles för rädda för att säga ifrån och våga ha en åsikt. Hur man än vrider och vänder på det är det inte hälsosamt att väga för mycket. Sen är det bättre att väga för mycket och ha bra kondis än att väga för lite och inte ha bra kondis. Att gå ner i vikt till normalvikt (normal BMI) är väl således ett bra initiativ som ska uppmuntras ur hälsosynpunkt?
Skrivet av: User_small_female SannaN 2010-08-30 08:11
Som jag skrev i Lindbladets blogg: Tycker inte vi behöver censurera oss själva! Inte du heller (okej, nu läste jag inte ditt chokladpuddinginlägg, men jag räknar med att du inte öppet riktade dig mot någon, right?) Jag tycker det är befriande att läsa om folks kaloriintag ibland, precis på samm sätt som jag verkligen förstår om man vill blogga om att man äntligen klarat det där första viktnedgångsmålet. För egen del undviker jag dock viktnedgångsdiskussioner, av den enkla anledningen att jag lätt hamnar i att börja tänka på det själv då.
Skrivet av: User_small_female Mojja 2010-08-30 10:20
Hm.. svårt. Jag tycker själv att det är väldigt befriande att slippa vikthets. Inte så mycket för att slippa hetsen, utan mer för att det är nice att på communityn få ta del av människor som är lite som jag, dvs kanske inte tränar med främsta mål att bli snygga utan mer för att må bra och klara av grejer. Själva utseendegrejen är ju så jäkla tröttsam och den blir man ju pådyvlad överallt ändå, trevligt med en frizon. Så själv uppskattar jag inte alls inlägg om viktnedgång utan jag tycker bara det är tröttsamt.

Samtidigt är det ju väldigt sant att viktnedgång är i stort fokus just av hälsoskäl för många människor, så varför skulle det vara så tabu att outa här egentligen.. Kluven..
Skrivet av: User_small_female smile_clara 2010-08-30 10:22
Det är så delat det där. Har själv haft problem med mat, vikt och vilka ideal som egentligen är sunda och vill med de erfarenheterna säga att det mäste i stort sett handla om varför man gör det. Om man är olycklig och tror att tio kilos viktnedgång kommer göra en lycklig är man fel ute. Om man vill gå ner i vikt för att bli starkare eller sundare så är det en annan sak, Viktnedgång i sig är inte en dålig sak, det är varifrån det kommer som blir fel så ofta. Träning handlar om så mycket mer än vikt och därför tycker jag vi ska ha en förening som talar om alla aspekter. Ger en helhetsbild.
Skrivet av: User_small_female Lindbladet 2010-08-30 12:05
Tänkvärt inlägg! Precis som jag skrev tillbaka till SannaN nu så är det ingen censurering av oss själva jag förespråkade. Utan den diskussion som uppkom först på fb, och sedan gav upphov till snabba växande diskussioner på bloggen (godisdiskussionen innehöll även chockladmoussen) som jag tyckte gick lite långt :). Precis som du säger så är det en jäkla balansgång mellan alla ämnen på bloggen, för en uppmuntran om att nå ett visst mål kan vara lika "skadligt" som en uppmuntran om viktnedgång.

SannaN: Där skrev du en till viktig sak, nämligen den att viktnedgångsdiskussioner lätt påverkar en själv att kanske komma i samma banor. Det var lite därför jag skrev att vi bör tänka på vad vi publicerar, vad inläggen än handlar om.

Mojja: Precis! Varför man tränar är ju olika hos alla. Vad friskis-andan är, är också en definitionsfråga. Varför jag skrev inlägget var att det iaf inte känns helt hundra när en person skriver om att den vill göra en viktminskning pga stranden eller lägger ut exakta siffror på sitt midjemått. Det är svårt att få någon riktig uppfattning om personen i fråga när korta fokuserade inlägg kommer om just vikt. Men man får förståss skriva på vilket sätt man vill, Det är som många säger, man får helt enkelt undvika att läsa.

smile_clara: Verkligen, håller med dig!
Skrivet av: User_small KenB 2010-08-30 12:09
Friskis verkar tyvärr inte heller vilja förbättra kondition. De har ju spärrat många funktioner från Träningsdagboken som kan hjälp folk, ex puls-noteringar.
Skrivet av: User_small KenB 2010-08-30 12:10
Stavfel: "förbättra konditionen för medlemmarna" [...] "som kan hjälpa folk"
Skrivet av: User_small_female Lindbladet 2010-08-30 12:17
KenB: Ja där ser man.. Denna eviga balansgång.. :p
Skrivet av: User_small_female Kungalvsmaria 2010-08-30 13:06
Hej! Vet inte om du läst mitt inlägg om hur jag gått ner 30 kilo och jag tror inte att det är det inlägget du syftar på. Jag var ju kraftigt övervikigt och håller på med en viktnedgång på rekommendation av läkare. Sen är lustfylld träning en viktig del av detta så jag tyckte jag skulle skriva ett inlägg. Och... jag tycker VISST att vi ska ifrågasätta om nån verkar äta för lite eller träna för mycket - för visst ska vi väl föra en levande diskussion här på communityn?
Skrivet av: User_small_female Lindbladet 2010-08-30 13:23
Kungalvsmaria: Helt rätt!
Skrivet av: soja 2010-08-30 20:14
Håller med Kungalvsmaria!
Skrivet av: User_small tombjo 2010-08-30 20:51
hugotjejen: om du läser en gång till så ser du att jag reserverade mig just mot skadliga ideal. Så där håller jag helt med dig.

Sen håller jag också med dig om att hela utseendegrejen är tröttsam och inte alls min grej. Men om det kan engagera nån person på ett sätt som de tycker känns positivt, ja då vill jag vara glad för deras skull.
Skrivet av: User_small tombjo 2010-08-30 21:11
SannaN: Varför jag kritiserar mitt chokladpuddinginlägg var inte för att det handlade om chokladpudding utan om att jag skrev det för att göra mig rolig över de som skriver om att gå ner i vikt. Det var det som Johanna fick mig att fundera över och vända mig emot.
Skrivet av: User_small tombjo 2010-08-30 21:28
smile_clara: Jag tror du har helt rätt när du säger att folk som tror att de blir lyckligare av att gå ner 10 kg i vikt skulle bli lyckligare. Jag vägde 10 kg mindre förra sommaren men inte var jag mer eller mindre lycklig för det. Enda retliga är att min kostym jag köpte då sitter som ett korvskinn nu. :-(

Nä, för min egen del så kan jag behöva mål att sikte mot MEN, och det är ett stort men, för att dra till med en klyscha, låt mig citera Karin Boye:
"
Nog finns det mål och mening i vår färd -
men det är vägen, som är mödan värd.
"

Med andra ord, jag kan ha som mål att, t.ex. springa milen under 40 minuter. Men skulle inte varenda meter av träningen inför det vara så underbar som jag tycker det är så skulle jag aldrig, aldrig, aldrig, tycka det var värt det. Och när man varken blir lyckligare av att väga 10 kg mindre eller lycklig av processen (vilket är den stora skillnaden för mig), så är det absolut inte värt det för min egen del.

Men, det är för mig. Någon annan kanske känner så lycklig av att äntligen komma i de där kläderna de alltid önskat eller så älskar de målmedvetenheten de känner när de knaprar på en morot istället för en chokladbit (vilket jag precis knaprade på) och all heder till dem då säger jag.

Men jag vill göra en sak klart. Ja, jag skulle heja på någon som hade bestämt sig för att gå ner i vikt. Men jag skulle ALDRIG uppmuntra någon att bestämma sig för att gå ner i vikt (om det möjligen inte skulle vara just väldigt hälsosamt för dem). Jag tänker inte vara en del i drevet som pushar folk att ta upp mål som inte är deras egna mål.
Skrivet av: User_small tombjo 2010-08-30 21:32
Lindbladet och smile_clara: Ni har verkligen en poäng att negativ sak med att prata om viktnedgång är att andra kan känna sig tvungna att göra det för att passa in. Och det är verkligen otroligt negativt.

Men att kritisera folk för att skriva om sin viktnedgång vore som om jag skulle kritisera folk som skriver om sin konditionsträning för att jag tränade så hårt att mina ben pajade.
Skrivet av: User_small tombjo 2010-08-30 21:34
KenB: Ja, där ser man. Kanske är det så att friskis inte vill stå hjälpa folk att förändra sig alls - bara hjälpa folk att ha skoj. Bara ett konstaterande.
Skrivet av: User_small tombjo 2010-08-30 21:41
Kungsälvsmaria: Jag skrev faktiskt ett stycke om att det tydligen är OK att prata om att man har gått ner i vikt fastän det är tabu att prata om själva processen, men tog bort det stycket sen för att korta ner inlägget. Och ja, jag hade lite svagt i bakhuvudet just att någon/några hade skrivit att de gått ner mycket i vikt, men jag hade inte i bakhuvudet att det var just du.

I alla fall, personligen älskar jag att läsa om folk som skryter om sig själva och vad de uppnått. Kanske är det för att jag själv gärna skryter om mig själv. Jag tycker skryt enbart är positivt.

Och som du skrev och som jag faktiskt också skrev, så vill jag uppmana folk att nå sina mål på ett hälsosamt sätt. Så jag tänker absolut kritisera folk som tänker försöka följa kvällspressens råd att gå ner 13 kg på 4 veckor genom att enbart äta baernaisesås.
Lägg till ny kommentar